تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است | با اراده پولادین مردم تحریم‌ها به نتیجه نرسیده است وزیر دفاع روسیه: گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان تهدید اصلی آسیای مرکزی هستند علل هم‌پیمانی اردن با رژیم‌صهیونیستی روایت نماینده شهرآرا از دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب | متفاوت‌ترین سفر زندگی‌ام بود نامه رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی حیاتی در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌
سرخط خبرها

السودانی: اجازه تهدید همسایگان از خاک عراق را نمی‌دهیم| به نیرو‌های رزمی آمریکا نیاز نداریم

  • کد خبر: ۱۵۶۹۳۲
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
السودانی: اجازه تهدید همسایگان از خاک عراق را نمی‌دهیم| به نیرو‌های رزمی آمریکا نیاز نداریم
نخست‌وزیر عراق در سخنانی بار دیگر تأکید کرد: حمله به هر کشوری از خاک عراق غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به کشور‌های همسایه را نمی‌دهیم و این یک تعهد قانونی و اخلاقی است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق با حضور در برنامه «المقابله» شبکه الجزیره به مسائل مختلف ازجمله پرونده ادامه حضور آمریکایی‌ها در کشورش پرداخت و اظهار کرد: امروز داعش به پایان راهش رسیده است و نیرو‌های امنیتی عراق از سطح آمادگی لازم برای تامین امنیت در سراسر کشور برخوردار هستند.

السودانی افزود: نیاز امروز عراق حضور رزمی آمریکا و حضور نظامیان خارجی نیست، بلکه نیاز به روابط امنیتی و آموزش است و در تلاش هستیم تا یک بستر و چارچوب جدید برای این روابط وضع کنیم.

وی گفت: حمله به هر کشوری از خاک عراق غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به کشور‌های همسایه را نمی‌دهیم و این یک تعهد قانونی و اخلاقی است.

السودانی در بخش دیگری از اظهاراتش به پرونده ازسرگیری روابط اعراب و دولت سوریه پرداخت و در این باره بر ضرورت بازگشت دمشق به اتحادیه عرب تأکید کرد.

نخست‌وزیر عراق در این باره تصریح کرد: باید با نظام رسمی در سوریه تعامل کرد؛ چراکه سوریه اکنون و پس از زلزله ویرانگر با مشکلات واقعی دست و پنجه نرم می‌کند.

السودانی همچنین درباره آخرین جزئیات پرونده اختلاس ۲.۵ میلیارد دلاری شبکه‌ای از سازمان مالیاتی این کشور پرداخت که به پرونده «سرقت قرن» معروف شده است.

وی در این باره تصریح کرد که اسامی بزرگی به زودی در این پرونده محاکمه و مجازات خواهند شد.

وی گفت: چالشی که امروز دولت عراق با آن مواجه است، فساد است و بخش عمده این فساد توسط طرف‌های سیاسی یا رسمی پیش برده می‌شود. در دوره قبل اراده واقعی برای مبارزه با این فساد وجود نداشت.

نخست‌وزیر عراق درباره نحوه برخورد وی با مقاماتی که دست داشتنشان در سرقت قرن تأیید می‌شود نیز گفت: در این مورد اگر پاسخگویی و بازپس گیری اموال وجود نداشته باشد، پس هر گونه صحبت از مبارزه با فساد بیهوده و مایه خنده خواهد بود. هر کس که در این پرونده دخیل باشد، صرف نظر از مقام  روابطش با طرف‌های مختلف، قانوناً حکم دستگیری او را صادر می‌کنیم.

السودانی همچنین در این برنامه با اشاره به اختلافات دولت عراق و اقلیم کردستان این کشور بر سر پرونده صادرات نفت اقلیم گفت: دولت با اربیل درباره این موضوع به توافق رسیده و در قانون بودجه گنجانده شده است. قانون نفت و گاز؛ روابط با اربیل و همچنین بسیاری از استان‌ها را تنظیم می‌کند و ظرف ۶ ماه یا بیشتر نهایی می‌شود.

وی افزود: برخی شرکت‌های نفتی از اقلیم کردستان باجگیری کردند و به همین دلیل اربیل ناگزیر به انعقاد قرارداد‌هایی شد که در آن نوعی بی‌عدالتی آشکار وجود دارد و این اتفاق به ویژه در دوره جنگ با داعش به حد اخاذی رسید.  

نخست‌وزیر عراق با اشاره به چالش‌های موجود در روابط دولتش با چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) نیز گفت که قبل از مکلف شدن وی به تشکیل دولت، میان او و رهبران چارچوب هماهنگی بحث و تبادل نظر صورت گرفت و وی چالش‌ها و نحوه مقابله با آن‌ها را مطرح کرد و گفت که به همه مسائل حساس به ویژه موضوع گروه‌های مسلح عراقی و حضور ائتلاف بین المللی رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: رهبران چارچوب به من مأموریت دادند که با هدف دستیابی به یک توافق مشخص، با ائتلاف بین المللی مذاکره و شکل روابط را مشخص کنم. دولت گفتگو با ائتلاف بین المللی را در دستور کار قرار داده است و افکار و ایده‌هایی وجود دارد که منجر به توافق خواهد شد.

السودانی تأکید کرد که وجود سلاح در دست هیچ گروهی در عراق به جز دولت قابل توجیه نیست.

السودانی در ادامه به روابط عراق و ترکیه پرداخت و در این باره تأکید کرد: مشترکات و منافع مشترک زیادی با ترکیه داریم، مشکلاتی در زمینه امنیت و آب داریم، اما فرصت‌های همکاری بسیار بزرگ‌تر از این مشکلات هستند.

وی افزود: ما درصدد برقراری شراکت اقتصادی با ترکیه هستیم و پروژه‌ها و طرح‌های استراتژیکی در این زمینه وجود دارد که به زودی از آن‌ها رونمایی خواهد شد و به تقویت روابط میان دو کشور کمک خواهد کرد.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: کمیته‌های مشترکی با ترکیه و ایران وجود دارند که درحال تلاش برای توافق بر سر مدیریت روابط و نحوه تسلط  بر مرز‌ها و کنترل آن است. در همین راستا با دولت اقلیم کردستان بر سر حضور نیرو‌های ارتش عراق در طول مرز‌های مشترک با ترکیه و ایران توافق کردیم.

السودانی همچنین درباره روابط بغداد و کویت تصریح کرد: گام بزرگی را در راستای دستیابی به تفاهم با کویت در پرونده‌های مختلف برداشته‌ایم و درحال حاضر صرفا پرونده مرز‌های دریایی باقی مانده است و در همین راستا، کمیته‌های دو کشور درحال رایزنی با هدف دستیابی به توافق در این باره هستند.

وی همچنین تأکید کرد: عراق آماده کنار زدن تمامی موانع در مسیر پیشبرد روابط با کویت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->